29 квітня 2019

Дидактичний лексикон. Фішбоун

http://osnova.com.ua/news/1338
Одним із дидактичних засобів, що реально діють і сприяють виробленню вмінь аналітично-критичної рефлексії учнів, є прийом «Фішбоун» (риб’яча кістка або риб’ячий скелет). Автор прийому «Fishbone» — професор Кауро Ішікава, тому часто його називають діаграмою Ішікави.
Суть прийому «Фішбоун» полягає в постановці проблеми, яку вивчають на уроці, у визначенні її аспектів і знаходженні аргументів та фактів на підтвердження наявної точки зору на цю проблему.
Фішбоун — це візуалізована графічна схема у вигляді риб’ячого скелета, кожний сегмент якого має дидактичні функції:
-  голова — тема або проблемне питання, що підлягають аналізу;
- верхні кістки — розташовані праворуч у вертикальній формі схеми або під кутом 45 градусів зверху в горизонтальній; на них фіксуються основні поняття теми, причини, які призвели до проблеми;
- нижні кісточки — факти, що підтверджують наявність сформульованих причин або суть понять, зображених на схемі;
- хвіст — відповідь на поставлене запитання або висновки, узагальнення.

Сполучною ланкою виступає основна кістка або хребет риби.
Прийом «Фішбоун» передбачає ранжування понять, тому найбільш важливі з них для розв’язання основної проблеми розташовані ближче до голови.

О. О. Румянцева-Лахтіна, методист Центру методичної та аналітичної роботи КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», пропонує свій приклад використання технології «Фішбоун» на уроці літератури.