Створити квест просто, як 2+2
Квест — як велосипед: сам винахід старий, як
http://www.osvitaua.com/2017/07/dyj-2017-006/ |
Британський професор Стів Віллер, вивчаючи освітні потреби сучасного покоління цифрових дітей, або «покоління міленіалів», розробив піраміду цифрового залучення. Ця піраміда відображає фундаментальність освітніх потреб учнів.
Відповідно до піраміди, найбільша потреба учнів у процесі навчання полягає в пошуку / добуванні / розпізнаванні інформації. Наступним етапом є аналіз / фільтрування інформації. Далі йде переломлення та відображення інформації шляхом її обговорення та коментування. Адаптована до власних індивідуальних особливостей інформація збагачується/ доповнюється. Завершальним етапом навчання є застосування набутих знань. Квест — це інтелектуально-динамічна гра, яка полягає у проходженні командою вказаного маршруту за умови виконання спеціальних завдань. У процесі проходження квесту учні послідовно виконують усі етапи цифрового залучення, задовольняючи власні освітні потреби.
Квест є не лише формою навчання, а й містить потужний виховний потенціал. Участь у командних квестах сприяє соціалізації дитини та формує комунікативну компетентність школяра.
Квест дає змогу дітям оцінити та правильно розставити пріоритети під час взаємодії, адже авторитетним стає той член команди, який власним розумом, логікою та лідерством веде команду до перемоги.
Але як саме створити квест, щоб він був цікавим для учнів, результативним із точки зору навчальних програм та реальним в умовах школи? Усе дуже просто. Як і будь-яка діяльність, процес створення квесту має свій алгоритм (додаток на с. 23). Спробуймо детальніше проаналізувати кожний етап.
Організаційно-підготовчий
• Визначення навчальних потреб учнів
Рекомендації. Придивіться до своїх школярів, зокрема: чим вони займаються під час перерви, про що говорять між собою? Можливо, вони постійно обговорюють новинки кінематографу, чи то обмінюються враженнями про секрети проходження нового рівня комп’ютерної гри. Тоді варто скористатися результатами спостережень і взяти цю тему за основу під час створення квесту (звичайно, вам теж доведеться «бути в темі»).
• Окреслення теми, мети, типу квесту
Рекомендації. Ви можете обрати тему, яка засвоюється учнями з труднощами. Так ви матимете можливість в ігровій формі мотивувати учнів до вивчення нового матеріалу. Під час вибору типу квесту беріть до уваги вік дітей: початкова школа — живий квест-руханка; середня школа — квест-змагання; старша школа — квест за типом наукових пошуків та розгадування таємниць.
• Вибір сюжету і визначення кола завдань
Рекомендації. Сюжет має бути ігровим, містити інтригу, пробуджувати цікавість. Завдання мають передбачати пошук, що здійснюється більш ніж за 2 кроки. Завдання пропонуються в незвичайній формі — загадки, зашифровані послання, які вимагають «приміряння» ролей. Після складання завдань попросіть колегу або близьких пройти їх. У такий спосіб ви зможете виявити прогалини чи проблеми, що можуть виникнути. Приклад 1 Жоден із хімічних елементів не приніс хімікам стільки трагічних подій, як цей. Загинув один із членів Ірландської академії наук Томас Нокс, втратив працездатність інший член тієї ж академії Георг Нокс, мученицьку смерть прийняв відомий хімік П. Лайєт. Отруїлися цим елементом і постраждали Гей-Люссак, французький хімік Тенар, англійський хімік Гемфрі Деві та багато інших. Цей небезпечний елемент має таку будову зовнішнього енергетичного рівня: 2s22p5. Приклад 2 Римський учений і політик Пліній Старший стверджує, що ще давні гали (населяли територію сучасної Франції) і германці знали про приготу- вання цієї речовини. За його свідченнями, ці дикі племена робили із сала і попелу букового дерева якусь чудодійну мазь, яку використовували для Тема очищення і фарбування волосся, а також для лікування шкірних захворювань. Другий шматочок папірусу чекає на вас там, де отримується життєво важлива речовина, що складається з трьох атомів та має молекулярну масу 18.
• Визначення термінів реалізації і тривалості квесту
Рекомендації. Не робіть квест надто довгим (надмірна тривалість квесту може призводити до втрати в учнів інтересу). Тим паче, якщо ви впроваджуєте квест як форму навчання, його активна фаза (етап виконання учнями завдань та проходження маршруту) має визначатися межами уроку.
• Розробка і створення додаткових необхідних документів
Рекомендації. Вам необхідно створити різноманітні підказки. Що доцільніше вони будуть поділені за тематикою, то більше учасників матимуть бажання долучитися до участі у квесті. Наприклад, якщо учасники квесту вирушили на пошуки старовинних артефактів, зробіть підказки у вигляді багатовікових пергаментів («зістарити» звичайний папір не важко, а виглядає дуже ефек- тно), а для шукачів піратських скарбів розробіть маршрут квесту у вигляді карти. Можна поставити малюнок карти із книжки «Хімія. Квести».
• Розробка критеріїв оцінювання діяльності учнів
Рекомендації. Квест, як і будь яка навчальна діяльність, має бути належно оцінений. Критерії доцільно розробити відповідно до чинної системи оцінювання (для ЗНЗ — це 12-бальна система). До того ж за участь у квесті не варто ставити низькі бали, адже в такому разі учні не лише не засвоять матеріал, а й утратять інтерес до участі в ньому. Те ж саме стосується й школя- рів із низьким рівнем навчальних досягнень та заниженою самооцінкою.
Реалізація
• Ознайомлення учнів із сюжетом, основними питаннями, організаційними моментами
Рекомендації. Сюжет квесту має викликати в учнів захоплення. Тож ознайомлюючи їх із сюжетом, максимально створіть відповідну атмосферу: ввімкніть відповідну музику, приглушіть світло, вдягніть костюм чарівника тощо.
Приклад сюжету
Колись давно, на хімічній планеті існувало два великі острови — острів органічних речовин та острів неорагічних речовин. І все на цих островах було чудово та злагоджено. Усі мешканці цих островів жили дружно та мирно. Та внаслідок глобального катаклізму планетарного масштабу ці острови розкололися на багато частин. Острів неорганічних речовин розколовся на чотири окремі острови: Кислоти, Основи, Солі, Оксиди. Та речовини, що населяють острови, не втрача- ють надії відновити зв’язок одна з одною.
На вас сьогодні покладено відповідальну місію — допомогти островитянам знову об’єднатися. Для цього вам доведеться здійснити подорож океаном неорганічних речовин, відвідати острови та виконати там завдання. Правильно виконане завдання дає змогу зійти на борт корабля для подальшої подорожі. Пропуск на перший корабель ви отримуєте вже зараз. На кожному кораблі написано пункт його слідування. Орієнтуватися в океані речовин вам допоможе карта.
• Об’єднання учнів у групи (за необхідності) і розподіл завдань
Рекомендації. Часто учні не в змозі самостійно об’єднатися в команди, адже бояться когось образити або, навпаки, вередують через членство у команді конкурента. У такому разі ви можете застосувати розподіл на команди методом сліпого жеребкування (однак у такому випадку неможливо простежити за дотриманням інтелектуальної та гендерної рівності команд).
• Ознайомлення учнів із платформою (місцем) для реалізації квесту
Рекомендації. Квест можна проводити де завгодно: у межах класу, на шкільному подвір’ї, в усьому приміщенні школи чи лише в деяких кабінетах, однак ви маєте одразу попередити учнів про межі платформи квесту. Для цього, наприклад, ви можете зробити спеціальні наліпки на кабінетах, що задіяні у квесті, заходити ж у приміщення без спеціальних наліпок суворо заборонено (за це навіть можна передбачити штрафні бали).
• Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання
Рекомендації. Учасники квесту мають бути ознайомлені із критеріями оцінювання на початку квесту. У такому випадку, наприклад, розуміючи, що прихід до фінішу іншими оцінюється лише на бал менше, ніж перемога, школярі виявлятимуть більше ентузіазму.
Наприклад, у квесті «World of tanks. Хімічна війна» за сюжетом відомої комп’ютерної онлайн-гри (книга «Хімія. Квести») пропонується така система оцінювання:
У команді, яка перемогла, розподіл балів може бути здійснено так:
— учасники, які протрималися до кінця бою, отримують по 11 балів (у разі відсутності зірок) чи по 12 балів (у разі наявності трофейних зірок);
— учасники, які були знищені суперниками в ході бою та не мають зірок, отримують по 9 балів, а в разі наявності зірок — по 10 балів;
— у команді, що програла, учасник, якого було знищено останнім, отримує 10 балів, учасники, яких було знищено, але вони мають зірки, отримують по 9 балів, учасники, які не мають зірок, отримують по 8 балів.
• Ознайомлення з правилами квесту
Рекомендації. Роздайте кожному учаснику квесту (якщо форма його проведення індивідуальна) чи на команду правила квесту (більшість учнів може бути візуалами та погано засвоювати інформацію на слух). Це дасть змогу уникнути ексцесів і непорозумінь.
• Супровід проходження учнями квесту
Рекомендації. На кожній локації квесту має бути відповідальна особа (контролер чи куратор), що видаватиме учасникам завдання, стежитиме за поведінкою учасників, фіксуватиме порушення тощо. Один учитель, звичайно, не зможе бути на усіх локаціях одночасно, тож варто залучити на допомогу колег чи учнів, які не задіяні у квесті.
• Перевірка й оцінювання проміжних етапів
Рекомендації. Зазвичай навчальний квест передбачає не лише проходження маршруту, а й виконання певних завдань, які формують чи перевіряють рівень знань учнів. У ході квесту учні можуть обмінюватися бланками із виконаним завданням на наступну підказку, тож подальший рух маршрутом можливий лише в разі правильного виконання завдань.
Завершальний етап
• Оцінювання діяльності учнів а розробленими критеріями
Рекомендації. Цей етап не потребує громіздких рекомендацій. У разі розробки об’єктивних критеріїв оцінювання та їх доступного роз’яснення учасникам квесту цей етап минає швидко й легко. У разі ж, якщо учасники квесту апелюють до результатів оцінювання, доведеться звернути увагу на їхні аргументи, адже не допустимо залишати учнів у стані напруженості чи невдоволення.
• Оглошення результатів діяльності учнів
Рекомендації. Якщо учасники квесту мандрували в пошуках скарбу (мається на увазі певна матеріальна річ), дозвольте тим, кому не пощастило стати переможцями, теж помилуватися чи ознайомитися з ним.
• Формулювання висновків та рефлексія
Рекомендацїії. Покажіть дітям, чого вони навчилися в процесі проходження квесту, з якими ресурсами вони навчилися працювати, які факти дізналися, адже знання за плечима не носити, і якщо цього разу їм не вдалося здобути перемогу, наступного — фортуна обов’язково їм усміхнеться.
• Нагородження переможців
Рекомендації. Нагороджуйте дітей не лише високими балами за квест, а підготуйте, наприклад, грамоти / дипломи, зробіть переможне фото, купіть солодкі призи тощо.
Можна зробити приклад тамтамарезки, на якій вже написано «Переможці квесту».
Послідовно дотримуючись вказаних рекомендацій, ви досконало опануєте технологію проходження квестів. Окрім виконання навчального плану, ви та ваші учні отримаєте надзвичайне задоволення від навчання.
Можна поставити малюнок: діяльність учителя — навчання, діяльність учня — засвоєння знань, під ними спільний результат — задоволення та позитивні враження (у вигляді діаграми вена).
Дидактичні можливості квесту є неосяжними, але насамперед усе залежить від вашого бажання як організатора, фантазії та тих зусиль, які ви готові докласти.
ДОДАТОК
Етап 1. Організаційно-підготовчий
• Визначення навчальних потреб учнів.
• Окреслення теми, мети, типу квесту.
• Вибір сюжету і визначення кола завдань.
• Визначення термінів реалізації та тривалості квесту.
• Розробка і створення додаткових необхідних документів (пам’ятки, рекомендації тощо).
• Розробка критеріїв оцінювання діяльності учнів.
• Визначення навчальних потреб учнів.
• Окреслення теми, мети, типу квесту.
• Вибір сюжету і визначення кола завдань.
• Визначення термінів реалізації та тривалості квесту.
• Розробка і створення додаткових необхідних документів (пам’ятки, рекомендації тощо).
• Розробка критеріїв оцінювання діяльності учнів.
Етап 2. Реалізація
• Ознайомлення учнів із сюжетом, основними питаннями, організаційними моментами.
• Об’єднання учнів у групи (за необхідності) і розподіл завдань.
• Ознайомлення учнів із платформою (місцем) для проведення квесту.
• Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання.
• Ознайомлення з правилами квесту.
• Супровід проходження учнями квесту.
• Перевірка й оцінювання проміжних етапів.
• Об’єднання учнів у групи (за необхідності) і розподіл завдань.
• Ознайомлення учнів із платформою (місцем) для проведення квесту.
• Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання.
• Ознайомлення з правилами квесту.
• Супровід проходження учнями квесту.
• Перевірка й оцінювання проміжних етапів.
Етап 3. Завершальний
• Оцінювання діяльності учнів відповідно до розроблених критеріїв.
• Представлення результатів діяльності учнів.
• Формулювання висновків та рефлексія.
• Нагородження переможців.
• Представлення результатів діяльності учнів.
• Формулювання висновків та рефлексія.
• Нагородження переможців.